2014. január 7., kedd

Hol van a határ? Nyílt és burkolt szexuális tartalmak megjelenítése reklámokban



Bevezetés
A reklámok társadalmában élünk. A reklámokból élünk. Nemcsak a hirdetők, de mi magunk, a fogyasztók is, hiszen a már-már rutinnak is tekinthető napi bevásárló körutainkat elkerülhetetlenül a ránk záporként hulló reklámok hatása és „figyelme” alatt tesszük. Akárhová nézünk, akárhová lépünk, folyton folyvást reklámokba botlunk, nem bújhatunk el előlük sem az utcán sem pedig otthon. A reklámnak számtalan eszköze lehet a potenciális vásárló figyelmének megragadására, vagy éppen meg-nem-ragadására, hiszen talán nem éppen az minősül a legsikeresebb reklámnak, amit szinte észre sem veszünk, de mégis eléri a hatását?
A reklám minősége és eszközei nagyban függnek a reklámozott tárgytól, a reklám célközönségétől. Ezen eszközök között pedig gyakran ott szerepel az érzékiség – célcsoporttól és a reklámozott tárgytól függetlenül. Vance Packard amerikai újságíró-szociológus szerint számolnunk kell a reklám „fokozottan érzékies tartalmával”, sőt, egyenesen az „érzéki ingerek záporáról” beszél. Ami „érzéki”, az Packard szerint „a testi vagy szexuális gyönyörűséggel kapcsolatos. A mai fiatalokat – akár kamaszok, akár a felnőttkor határán álló fiatalemberek – minden oldalról bombázzák a legkülönbözőbb érzéki ingerek.” (Packard, 1971). És nemcsak a fiatalokat, hanem minden egyes médiafogyasztót.
Dolgozatomban a reklámok figyelemfelkeltő eszközei közül elsősorban az érzéki, erotikus elemekre szeretnék koncentrálni. A reklámeszközök és hatásmechanizmusok bemutatása mellett leginkább a reklám érzéki tartalmának recepciójára koncentráló társadalomelméleti szemszögből szeretnék közelíteni azokhoz a kérdéseknek a megválaszolásához, hogy a reklám készítőinek milyen szempontokat kell figyelembe venniük, illetve a reklám fogyasztóit milyen szempontok befolyásolják (vagy éppen segítik) a szexuális tartalommal bíró reklámok sikeres adaptálásában, illetve elutasításában? Kitérek majd arra, hogy milyen esetben lehet indokolt és milyen esetekben indokolatlan „öncélúság” a reklámok szexuális tartalommal való felruházása, valamint igyekszem konkrét magyar példákat, botránykeltő eseteket is hozni nem elsősorban a televíziós reklámok, hanem a reklámplakátok sűrűjéből. 

A reklám csábítása
A reklám elsődleges (ha nem egyetlen) feladata a potenciális vásárlók figyelmének felkeltése. Mégis mivel ösztönözze, milyen eszközökkel csábítsa vásárlásra a fogyasztót? „A csábítás – és persze a termék vásárlására ösztönző csábítás – a reklám alapmotívuma” (Kajdiné-Kardos, 1998). A reklámkészítők palettáján a legváltozatosabb színek közül lehet válogatni: pozitív közönségreakciót lehet elérni gyerekekkel (mondjuk szerintem a mostanában a tévében futó „Paula a boci” pudingreklám pont visszafelé sült el), békében és harmóniában élő család képével, állatokkal (nincs is olyan reklámblokk, amiben ne lenne egy-két „kutyás reklám”) és hogy szinte azon nyomban a tárgyra térjek: csinos nőkkel és jóképű férfiakkal. Úgy gondolom, hogy az érzékiség leginkább az élvezeti cikkek reklámjaiban érvényesül. Az ilyen reklámok – „mivel roppant nehéz lenne az élvezeti cikkek mellett logikus, racionális érveket felsorakoztatni” (Salánki, 2001) – leginkább a fogyasztók érzelmeire, hangulatára szeretnének hatni. Vagyis a boldogság, a harmónia, és mindezek felett az „érzéki örömök” a reklámozott termék megvásárlása és fogyasztása általi elérésének víziója csábíthatja a vásárlót a termék mihamarabbi beszerzésére. „Ha a reklám életörömöt sugároz – írja Salánki –, az már felkeltheti az esetleges vásárló érdeklődését. Gyakran megjelennek ezen reklámok fokozására erotikus elemek is” (2001).
„Sex sells” – azaz egy kis szexszel szinte mindent el lehet adni, szokták mondani. A szex és az erotika üzleti célú felhasználása nem csak a szándékoltan erotikus filmek és magazinok sajátja. Packard a hetvenes évek Amerikájának reklámvilágát vizsgálja. Ezekben az időkben még az oly prűdnek tartott Egyesült Államokra is az erkölcskódex fellazulása volt jellemző, a „szexuális forradalomnak” köszönhetően. Például különböző amerikai parfümök és kozmetikai szerek reklámjai azt sugalmazták, hogy a hirdetett árucikk megvásárlásával és használatával nagy sikereket lehet elérni az ellenkező nemű egyének elcsábításánál, sőt, egyenesen szexuális aktus lehetőségét helyezték kilátásba: „A Piping Rock borotvakölni hirdetése egy zilált hajú, az ágyban bágyadtan felkönyöklő lányt ábrázol; a lány elgondolkozva mondja: – ez ő volt… vagy a Piping Rock?” (Packard, 1971). „Az érzéki ingerek zápora” azonban akkor hullott a leghevesebben, amikor megjelentek a mezítelen női- majd később férfitestet ábrázoló reklámok. Ma már szinte természetesnek hat, amikor egy tusfürdő vagy szappan reklámban anyaszült meztelen nőt vagy férfit látunk, netán mindkettőt egyszerre, miközben a tusfürdő hatásától szinte önkívületbe esve simogatják magukat vagy egymást. Illetve szintén a sampon és tusfürdő reklámoknál lehetünk figyelmesek olyan hanghatásokra, amik már-már kéjes nyögésekhez hasonlítanak, és egyáltalán nem a hétköznapi tisztálkodás velejárói, ami így leginkább öncélúságnak hat, de mielőtt ebbe belemegyek, ismertetek néhány magyarországi esetet a szexualitás és a reklám itthoni kapcsolatáról az utcai reklámhirdetések és plakátok tükrében. 

Magyar reklámipar: a Cosmopolitan plakát-botrány és a jégkrémek esete
1998-ban kisebb botrányt kavart a Magyarországra érkező Cosmopolitan című, elsősorban fiatal nőknek szóló magazin egyik legelső, „A Cosmopolitan-olvasó kedvenc melltartója” feliratot tartalmazó, országszerte megjelenő óriásplakát.  A plakáton félmeztelenül pózoló női modell melleit csupán két férfikéz takarja el, amelyek „a nők kedvenc melltartóiként” jelennek meg. Míg a plakátot más országokban sikeresen alkalmazták, addig Magyarországon reklámfelügyeleti eljárást indítottak ellene. „A vaskezű hatóság a gyermek- és fiatalkorúak erkölcsi fejlődését károsítónak minősítette a posztereket, megtiltotta a kampány folytatását, és összesen 5,5 millió forint bírságot szabott ki a lap kiadójára, a hirdetést készítő Grey Budapest Kft. reklámügynökségre, valamint a plakátot közzétevő cégre” – tudhatjuk meg a HVG cikkéből. A feljelentést egy nyugdíjas gyógyszerésznő tette, akiből a plakát nemcsak szégyen-, de félelemérzetet is kiváltott, mert attól tartott, hogy „ezek után ő is bármikor ki lesz téve a hátulról támadó férfikezeknek” (HVG,1998).
A Cosmopolitan 1998-as reklámplakátja
Érdekes módon az ugyanebben az évben megjelent, A miniszter félrelép című film plakátját nem ítélték el, pedig a koncepció tulajdonképpen mindkét felületen ugyanaz. A film plakátján a félmeztelen Dobó Kata takarja el a melleit, a háta mögött a – felöltözött – férfiak tágra nyílt szemekkel vizslatják az említett testrészt, illetve annak tájékát. Ezt a plakátot mégsem akarta senki betiltatni. Miért? Prűd népségből szinte egy csapásra a meztelenséget nyíltan elfogadó nemzetté váltunk? Véleményem szerint a válasz a kezekben, nem pedig a mellekben rejlik: a film plakátján Dobó Kata saját maga takarja el saját melleit, nem pedig egy rejtélyes, hátulról közelítő férfikéz. Az óriásplakáton megjelenő női mell és a férfikéz kapcsolata már-már szexuális aktusként is interpretálható, míg az erényes Dobó Kata „védekezőn” takarja el melleit a buja férfitekintetek elől. A Cosmopolitan egyébként még jól is jött ki a helyzetből, mert a milliós büntetést elengedték arra hivatkozva, hogy a „hibát” gyorsan korrigálták, mégpedig úgy, hogy a már kint lévő plakátok inkriminált részleteit leragasztották (HVG, 1998), és a következő szöveggel látták el: „Elnézést kérünk azoktól, akik szerint többet mutattunk a kelleténél. És azoktól is, akik szerint kevesebbet. Nekik szól decemberi számunk.”
Egy másik érdekes eset lehet a még ma is látható, pálcikás jégrémeket reklámozó plakátok (és gondolok itt elsősorban egy bizonyos jégkrém gyártó cég, a Magnum jégkrémek reklámplakátjaira). Észrevehetjük, hogy a jégrémeket szinte kivétel nélkül női modellekkel reklámozzák.  A jégrém és a női arc helyzete, a telt női ajak kihangsúlyozása nem feltétlenül nyilvánvalóan, ám burkoltan szinte mégis egyértelműen az orális szexre utal. Az utalás még erősebb lehet, amikor a modell szája össze van kenve egy kis fagyival/csokival. A plakátok azonban reklámetikai szempontból nem közízlés vagy közszeméremsértőek, szexuális tartalmuk látens volta miatt. Az orális szexre való utalás pedig akár belemagyarázásnak is tűnhet, ám a jégkrém mégiscsak élvezeti cikk, így szinte magától értetődik ezen termékek és a szexualitás reklámok keretein belül való összekapcsolása. Kivételnek számítanak persze az élvezeti cikkek azon reklámjai, amik semmiféle látens szexuális tartalommal sem rendelkeznek.
Az Ives Saint Laurent 2002-es "vágatlan" reklámplakátja
Harmadik példaként két különböző férfiparfüm reklámplakátjait gondoltam ismertetni. Az egyik a – tudomásom szerint – 2002-ben piacra dobott Yves Saint Laurent „M7” névvel ellátott parfümje, amelynek reklámplakátján egy teljesen meztelenül pózoló férfi látható. A 20-21. századi reklámplakátok történetében feltehetőleg most először szembesülhetett a közönség a férfi meztelenség frontális, explicit ábrázolásával. Az aktfotó, amelyet a plakát használ a „klasszikus ülő akt” helyzetében ábrázolja a modellt. A reklám üzenete egyértelmű: a férfiú nem visel mást, csak a parfümöt, ergo: a parfüm öltöztet. A plakát „közszeméremsértő” volta miatt nem maradt sokáig az utcán, sőt, több kiadó nem is volt hajlandó közölni, csak az utóbb átszerkesztett, cenzúrázott verziót (Szily, 2003).
Úgy gondolom, hogy a plakát egyfajta „tesztreklámként” is működött: a hirdetési funkció mellett azt volt hivatott felmérni, hogy a
A Jean Paul Gaultier 2013-as reklámplakátja                      
fogyasztóközönségnek hol lehet a tűréshatára a 21. század hajnalán. Képes-e már akceptálni, pozitív választ találni egy a művészi berkekben már régen elfogadott, ám a reklám keretein belül még újnak számító ábrázolásmódra? Nem tudom, hogy akár az eredeti, akár a „szelídített” verzió megjelent-e Magyarországon, ám újdonsága miatt fontosnak tartottam megemlíteni, valamint összevetni egy nemrégiben nálunk is megjelent reklámplakáttal, Jean Paul Gaultier „La Beaue Male” parfüm hirdetésével. A plakát 2013 első felében volt látható az utcákon, busz- és metróállomásokon, Budapesten és vidéki városokban egyaránt. Az elképzelés itt is ugyanaz, a modell nem visel semmit, csupán a parfümöt „az illat öltöztet” elgondolás alapján.  Bár a modell egész testfelülete látszik, ágyékát a beállított pozícióval és gondos utómunkával ügyesen kiretusálták. Az „inkriminált pénisz” (illetve annak hiánya) az, ami elfogadhatóvá vagy éppen elfogadhatatlanná teszi a hirdetéseket. Mindkét plakát azt bizonyítja, hogy a nyugati társadalmak fogyasztóközönsége sem 2002-ben, sem 2013-ban nem állt, nem áll készen a meztelenség a nyilvánosság közegében, a reklám keretein belül történő elfogadására, még nem rendelkezik az ilyen képek pozitív irányú recepcióját elősegítő kulturális jártassággal, a meztelenség „magas fokú”, explicit ábrázolása társadalmi és kulturális tabunak számít. 

Indokolt meztelenség vagy öncélú erotika?
Egy reklámetikai „kézikönyv” szerint „az 1996-os évben nagyon elszaporodtak a kétértelmű, öncélú szexualitást, erotikát megjelenítő reklámok” (Kajdiné-Kardos, 1998). Kérdés, hogy a reklámokban megjelenő meztelenség mikor lehet indokolt, és mikor válik, öncélú, figyelemfelkeltő, közönségcsalogató elemmé? Mindenek előtt azt érdemes vizsgálni, hogy az adott reklámban mire terelődik a hangsúly: a reklámozott termék vagy a meztelenség válik-e lényegessé a reklámban? Ha ez utóbbi, akkor szinte minden kétséget kizáróan öncélú megjelenítésről beszélhetünk (1998).  Ebből a szempontból fontos kérdés az is, hogy a reklám témája, vagyis maga a reklámozott termék mennyire kapcsolható össze a meztelenséggel illetve a szexualitással? Egy tusfürdő vagy sampon reklámban – mondhatni – magától értetődő, hogy a reklámban szereplő modellek/színészek mezítelenül fürdenek, hiszen a reklám nem is lehetne hiteles, ha fekete-fehér csíkos úszódresszben vagy alsóruhában ábrázolnák őket. De ha a megjelenítés nem is megbotránkoztató – nem láthatunk a reklám keretein belül tabunak számító, explicit módon ábrázolt női melleket vagy nemi szerveket –, mégis lehetnek olyan „érzéki elemek” (televíziós reklámban hanghatások és mozdulatok), amelyeket a reklám fő témája, a reklámozott tárgy semmiképpen sem tesz indokolttá.
De az utcán, a reklámplakátokon is találhatunk kétértelmű reklámszövegeket. Hogy a fürdés példájánál maradjunk: a kétezres évek elején egy hidromasszázs zuhanyfülke plakátja volt látható Budapesten, amelyen egy fekvő helyzetben zuhanyzó pucér hölgyet láthattunk, a mellékelt felirat a következőt mondta: „Otthonában felállítjuk…” (Balla, 2000). A reklám sikeresnek bizonyult, mert nem sokkal később újabb darabok jelentek meg, amelyeken a pucér nő már álló helyzetben, a hiper-szuper hidromasszázs fülképen zuhanyozik. A reklámszöveg pedig: „Felállítottuk…!” (2000). A tisztálkodás és a szexualitás összekapcsolása lehetséges, ám nem indokolt, hiszen ezzel az elgondolással szinte minden helyszín, minden termék szexualizálható lenne. A szexualitás jó ízlésen belül történő alkalmazása leginkább olyan reklámokban indokolt, amelyben a reklámozott termék valamilyen úton-módon ténylegesen is kapcsolatban áll az érzékiséggel: ilyenek lehetnek például az óvszerreklámok, illetve a fentebb említett parfüm vagy kozmetikai szerek reklámjai, hiszen ezek nyilvánvalóan kapcsolatban állnak az érzékiséggel és a csábítással. 

Erotika és/vagy pornográfia?
Gyakran hallani, hogy még ma sincsen tiszta és egyértelmű határ húzva az erotika és a pornográfia közé. Úgy gondolom, hogy a különböző médiumok meghatározásai jelentősen eltérnek ebben a kérdésben, hiszen szinte magától értetődik, hogy az obszcén, pornografikus vagy a „pusztán” erotikus tartalom fogalma teljesen mást jelent például a művészet keretein belül, mint a reklám közegében. A törvény azonban kimondja, hogy „pornográfnak minősül az olyan felvétel, amely a nemiséget súlyosan szeméremsértő nyíltsággal, céltudatosan a nemi vágy felkeltésére irányuló módon ábrázolja” (Btk, 204. § (7). A szeméremérzet azonban minden embernél más és más, „ami az egyiknek szeméremsértő, az a másiknak természetes” (Elek, 2008) lehet, ráadásul az erotikus, szexuális töltetű tartalmak társadalmi megítélése is folyamatos változásban van. Azt azonban kijelenthetjük, hogy (ma már) egy meztelen emberi test ábrázolása önmagában még nem minősül obszcénnek, és nem is feltétlenül szeméremsértő. A meztelenség nem pornográfia. Viszont azt mindenképpen figyelembe kell venni, hogy milyen médiumon keresztül ér minket a vizuális inger, a meztelenség milyen környezetben jelenik meg. A „közszemérem” vagy az „obszcenitás” fogalmai mást jelentenek az interneten, játékfilmekben, a képzőművészetekben és a reklámhirdetésekben egyaránt. Az a fajta meztelenség, ami egy képzőművészeti alkotásban természetes és egyáltalán nem zavarba ejtő, az játékfilmben már „szofterotikusnak” számít. Ami a filmben szofterotikus, az egy reklámplakáton már szeméremsértőnek, sőt, obszcénnek minősülhet (gondoljunk csak a fentebb említett férfiparfüm plakátokra).
Reklámetikai szempontból érdemes lehet különbséget tenni a pornográfia és az obszcenitás fogalmai között is, hiszen a reklámokban megjelenő esetleges szexuális tartalom csak a legritkább és legextrémebb esetekben nevezhető a szó büntetőjogi értelmében pornográfnak; reklámhirdetések esetén sokkal kézenfekvőbb lehet az obszcenitás fogalmával operálni, hiszen minden pornográf tartalom obszcén, de nem minden obszcén tartalom feltétlenül pornográf. Pornográfiának minősülnek az olyan súlyosan szeméremsértő képek, „amelyeken akár férfi akár női nemi szervek közvetlen izgatását mutatják be, valamint amikor az izgalmi állapotban lévő nemi szervet úgy mutatják be a képeken, hogy az csak a nemi vágy fokozását célozza” (Elek, 2008). Ezzel szemben obszcénnek az minősül, „ami a szex ábrázolásánál, egészében véve, az érzéki érdek kiszolgálására irányul; amelynél az ábrázolás kirívóan megbotránkoztató, és amelynek egészében véve nincs komoly irodalmi, művészi, politikai vagy tudományos értéke” (Krokovay, 2003). A két megfogalmazás nagyon hasonló, ám mégis eltérő. Ebben az értelemben szerintem például az Yves Saint Laurent reklámplakát nem tekinthető pornográfnak, annál inkább – a reklám közegén belül – obszcénnek. Ráadásul a reklám közegéből kiragadva, és a művészet kereteibe visszahelyezve a kép már sem pornográfnak sem obszcénnek nem minősülhetne. 
                                                                                                                              
Recepció: kulturális jártasság és befogadói keretek
A szeméremsértő, pornográfnak vagy obszcénnek is nevezhető tartalmak megítélése „erkölcsi, morális és kulturális kérdés, amely függ egy régió földrajzi elhelyezkedésétől, hagyományaitól, de a megjelenés idejétől is” (Elek, 2008). A fejlettebb nyugati társadalmakban a meztelen emberi testet ábrázoló képek recepciója nagyban függ a befogadó egyén kulturális jártasságától. Beth A. Eck amerikai szociológus ezt „kulturális forgatókönyvnek” (cultural script) vagy kulturális eszköztárnak nevezi (Eck, 2003). Fontos, hogy az egyén mennyire van felvértezve a különböző szeméremsértő, erotikus vagy éppen pornográf tartalmak ellen, hiszen ez nagyban hozzájárul a sikeres adaptációhoz, illetve ahhoz, hogy a befogadó pozitív választ tudjon adni a látottakra. Eck fontosnak látja különválasztani a mezítelen férfi és női testeket ábrázoló képeket-képsorokat, hiszen a befogadó kulturális eszköztára jóval felszereltebb a női testek látványának befogadásához szükséges történelmi-társadalmi adaptációs eszközökkel. A női akt már évszázadok óta a kulturális eszköztár részét képezi, így nem is csoda, hogy a befogadók nagyobb része jóval elfogadóbb a női mint a férfi meztelenséggel szemben (Eck, 2003).
Az Emanuel Ungaro reklámplakátja
A kulturális forgatókönyv mellett fontosnak tartanám megemlíteni a különböző befogadói kereteket (frames) is, szintén Eck nyomán. Négy keretet határoz meg: a művészet, a pornográfia, az információs keret (pl. orvosi szakkönyvek), valamint a reklámkeretet. Ezek a keretek különös jelentőséggel bírnak a meztelen képek recepciójánál, és segítenek az egyes befogadónak megérteni a képeket (Eck, 2001). Itt lehetne újból megemlíteni az Yves Saint Laurent plakátját. A fénykép, amely egy ülő férfiaktot ábrázol, a művészet keretein belül működik mindaddig, amíg rá nem kerül a plakátra. A plakátot már a reklám keretén belül értelmezi a közönség, így tulajdonképpen ugyanarra a képre két különböző befogadói válasz is adható, a fentebb már említett okokból. De az ókori műalkotások sincsenek biztonságban. Az alábbi képen látható beállítás szexuális aurája kétségtelen. A szobor, amely az ókori műalkotások közegében, a művészet keretei között interpretálható, önmagában véve semmiféle szexuális tartalommal sem bír, nem szeméremsértő, nem is megbotránkoztató. A plakáton látható beállításban azonban mindez megváltozik, a csábító nő otrombán betör a művészet szent birodalmába, ezzel erotizálva a meztelen faragott testet, amely a reklám keretein belül még inkább az obszcenitás irányába tolódik el (bár obszcénnek még semmiképp sem mondanám).
A recepció vizsgálata tehát komplex szempontrendszer alapján történő kutatásokat követel meg magának. Kis túlzással talán azt is állíthatjuk, hogy egy adott képről annyiféle értelmezés létezik, ahány befogadó. De még az egyéni befogadónál is több szempontra kell odafigyelni, hiszen nem mindegy például a befogadó neme vagy az életkora. Egy férfi és egy nő teljesen másképpen reagálhat a látottakra, Eck tulajdonképpen ezt vizsgálja 2003-as tanulmányában. Az életkor pedig azért fontos, mert „ugyanaz az ember életkorától függően mást és mást tarthat szeméremsértőnek” (Elek, 2008). Ezért is fontos, hogy a reklámhirdetéseknek mindig legyen egy pontosan megcélzott közönsége, de ezért történhetett az is, hogy a Cosmopolitan plakátot egy nyugdíjas asszony jelentette fel, miközben a „modern” kor adaptációs eszközeivel felvértezett fiatal lányok (a hirdetés célközönsége, a magazin olvasói) minden bizonnyal pozitív válasszal reagáltak. 

Lazuló reklámetika?
A rekláméletre vonatkozó közös etikai alapelvekre vonatkozik többek között „a közerkölcs figyelembe vétele” valamint a „közízlés figyelembe vétele” (Kajdiné-Kardos, 1998). A Magyar Reklámetikai Kódex is világosan kimondja, hogy „tilos a reklámozásban az erotika, a szexualitás öncélú – a reklám tárgya, témája által nem indokolt – felhasználása. Az emberi testnek a jó ízlés határai között történő ábrázolása nem kifogásolható, de az ábrázolás módja nem sértheti az emberi méltóságot, a személyhez fűződő jogokat.” A „jó ízlés határai” azonban – véleményem szerint – folyamatos változásban vannak. A kulturális eszköztár, ha lassan is, de egyre csak bővül: ma már egészen biztosan senki sem botránkozna meg a Cosmpolitan 1998-as plakátján, sőt, azóta már több és jóval merészebb reklámhirdetés is napvilágot látott. Lehet, hogy néhány évtized leforgása alatt eljutunk odáig, hogy már egy Yves Saint Laurent féle reklámplakát sem fog erkölcsi és etikai fennakadásokat okozni. 

Bibliográfia
Balla Zsolt (2000): Mindent a szemnek. Szex a reklámokban. Forrás:
Eck, Beth A.: Men are much harder – Gendered Viewing of Nude Images. In. Gender and Society , Vol. 17, No. 5 (Oct., 2003), pp. 691-710
Elek Balázs (2008): Diákcsíny vagy bűncselekmény? Budapest: Pedellus
HVG (1998): Mellre szívják. Reklám és etika. No. 4 (Jan.31.) pp. 95-97
Kajdiné Suhajda Zsuzsanna – Kardos Lea (1998): Reklámjogi és reklámetikai kézikönyv. Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó
Krokovay Zsolt (2003): Médiaetika. A szólásszabadság és a polgárjogok. Budapest: L’Harmattan
McLaren, Angus (2002): Szexualitás a 20. században. Budapest: Osiris
McQuail, Denis (2003): A tömegkommunikáció elmélete. Budapest: Osiris
Packard, Vance (1971): Feltörekvés, reklám, szexualitás Amerikában. Budapest: Gondolat
Salánki Ágnes (2001): A reklámról – ma – Magyarországon. Eötvös József Kiadó
Silverstone, Roger (2010): Médiaerkölcs. Budapest: Napvilág
Szigeti Péter (2005): Benne lettek a tévében. Forrás:
Szily László (2003): A reklámipar befogadta a pornográfiát. Forrás:
http://index.hu/gazdasag/vilag/por0228/# Letöltés ideje: 2013-12-05
Vándor Ágnes – Simon Attila (2000): A gyufacímkétől az online hirdetésig. A magyar reklám 25 éve, 1975-2000. Budapest: Geomédia

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése