2014. január 7., kedd

Emlékezés: Jancsi bohóc, az első magyar bajazzo



A méltatlanul elfeledett Morgenroth Károly élete és pályafutása budapesti és vidéki hírlapok tükrében (1927-1939)
Készítette: Juhász Dániel

Bevezetés
Morgenroth Károly neve ma már keveseknek csenghet ismerősen. Jancsi bohócra, a Városliget vén gitárosára, az első magyar énekes-bohócra talán kicsivel többen emlékeznek, ám ők is leginkább „csupán” azok, akik valamelyest jártasak a századelő magyar színház- és cirkusztörténetében. Jancsi bohóc, polgári nevén Morgenroth Károly a 20. század egyik legnépszerűbb artistája, a nemzet első zenebohóca, aki vidám vagy éppen keserédes dalaival honosította meg a magyar nyelvet a hazai cirkuszok porondjain. Dolgozatom célja, hogy – a teljesség igénye nélkül – bemutassa eme méltatlanul elfeledett nagy nevettető életpályáját, kezdve kisgyermekkorától 1939-ben bekövetkezett haláláig. Idén februárban lesz 75 éve, hogy Morgenroth Károly örökre eltávozott a földi porondról, így munkámmal egyben az ő emléke előtt is szeretnék tisztelegni.

Néhány szó a forrásokról
Dolgozatomat az Országos Széchenyi Könyvtár Színháztörténeti Tár irattárának 61. sorszámot viselő, „Jancsi bohóc pályájára vonatkozó dokumentumok” elnevezésű dobozában fellelhető anyagok segítségével készítettem el. Ezek közül különösen nagy segítségemre volt a „Jancsi bohócra vonatkozó újságkivágások (1927-1980)” nevezetű mappa, amelyben a művész úrról írott korabeli, tartalmas cikkek, valamint a vele készített interjúk segítettek Jancsi bohóc életének és pályájának feltérképezésében. Ezek még a művész úr életében (1927 és 1939 között) íródtak, az 1939 után megjelent írások – ebben az évben bekövetkezett halálával kapcsolatos híradásokat követve – leginkább csak rövid, 2-3 mondatos megemlékezések voltak. A dobozban a sajtókivágatok mellett Morgenroth Károlyról és családjáról készült fényképeket, cirkuszi röplapokat és műsorfüzeteket, valamint a csekély számú, neki címzett hivatalos levelek mellett Jancsi bohóc saját kézzel írott verseit és kuplészövegeit lehet megtalálni.
A „kutatás” csodálattal vegyes izgalommal töltött el: minél több újságcikket olvastam, minél több képet és megsárgult kéziratot vettem a kezembe, annál inkább felcsigázta az érdeklődésemet Jancsi bohóc története, valamint lenyűgözött az a folyamat, amint pusztán rövidebb-hosszabb újságcikkekből és interjúkból egyre körvonalazódott egy konkrét életrajz. Persze nem állítom, hogy minden részletében teljes biográfiát hozok létre, ám úgy gondolom, hogy a korabeli sajtó tükrében mégis egy kerek egész életút bontakozhat ki a szemünk előtt. Ezt a képet igyekszem dolgozatomban rögzíteni. 

Felgördül a függöny: Hogyan lettem én bohóc?
Morgenroth Károly egy előkelő kereskedőcsalád gyermekeként született 1877. február 22-én, Budapesten. Szüleinek kefegyára volt a városban, ám a fiatal fiúnak semmi kedve sem volt a kereskedői szakmához. Iskolába nem szeretett járni, már gyermekkora óta mindig a cirkusz után vágyott. Szülei egy budapesti nyomdába küldték őt szedőtanoncnak – nem is sejthették, hogy fiukat már ezzel a lépéssel is a cirkusz világa felé terelték. Ekkoriban – saját visszaemlékezései alapján – 12-13 éves lehetett. A nyomdában egy nap azzal a feladattal bízták meg, hogy plakátok levonatait vigye ki a budapesti cirkusztérre, a város akkor legnépszerűbb cirkuszába, a Wulff Ede[2] által igazgatott Wulff-cirkuszba, és adja át az ottani titkárnak. Állítása szerint ekkor döntötte el – szülei legnagyobb kétségbeesésére –, hogy cirkuszban szeretne élni. „Körülnéztem ott a cirkuszban, és tudtam, hogy ez lesz az én életem” – mondja egy interjúban.[3] A cirkuszban összebarátkozott egy artistával, akivel (a cirkusszal együtt) megszökött Londonba. Cirkuszi karrierjének ezen szakasza azonban viszonylag rövid időn belül véget ért, mert édesapja a fiatal fiú után ment, és visszavitte Budapestre. Ő azonban már rálépett a szórakoztatás, a színes jelmezek és artistaműsorok világa felé vezető útra, amelyről nem lehetett eltántorítani. Miután hazahozták, az elkövetkező néhány évet – a szülei boltjában végzett munka mellett – a cirkuszi pályára való felkészüléssel töltötte. Zsebpénzén különböző hangszereket vásárolt, majd összeismerkedett egy másik fiúval, akinek az övéhez hasonló ambíciói voltak. Közösen összeállítottak és begyakoroltak egy zenés műsorszámot, amellyel egy műkedvelői előadáson léptek fel. A közönségnek – és a közönség soraiban ülő, befolyásosnak számító hivatásos szakmabelieknek – tetszett a műsor: az akkor 15 éves Karcsit már másnap szerződtették a Somossy-orfeumba. A cirkusszal ismét megszökött, ezúttal Triesztbe, ahol végre hivatalosan is elkezdhette működését az artista pályán.[4]
 
Vándorlás a Somossy-orfeummal: a „nagy Grock” története
A Somossy-orfeum igazgatójáról, Somossy Károlyról a következőket írta Krúdy Gyula: „nagyvilágiasan mulatni ő tanította meg Budapestet.”[5] Eredeti családneve Singer, a Somossy-t csak később vette fel. Első mulatója, az Orfeum (nem sokkal később „Első Fővárosi Orfeum”) 1884-ben nyitotta meg kapuit Budapesten, a Nagymező utcában, amely – kiváltképp Somossynak köszönhetően – Budapest elsőszámú mulatónegyede lett, amelyet „a Pesti-Montmartre-ként” illetve „Pesti-Broadway-ként” is emlegettek.[6] Látványos artistaszámainak és érzéki táncosnőinek köszönhetően a mulató hamar közkedvelt éjszakai szórakozóhellyé vált.
Bár az Orfeum állandó székhellyel rendelkezett, artistái európai turné-utakra is jártak. Egy ilyen körúton ismerkedett meg és dolgozott együtt Morgenroth a „nagy Grockkal”, aki szintén az Orfeumban tevékenykedett. „Sokan írták, hogy magyar – mondta később egy interjúban Morgenroth –, de svájci családból származott, az apja a Bethlen-családnál volt lovászmester Erdélyben.”[7] Grock „Adrián” művésznéven dolgozott, és az „Alberto László Trió” elnevezésű számmal léptek fel Európa cirkuszaiban. Az igazgatóknak Grock azonban kevéssé tetszett, Morgenroth visszaemlékezései szerint „folyton meg akartak tőle szabadulni”, ki akarták hagyni a számból. „Nem tud az semmit!” – állították. Egy napon, amikor a kölni Scala-ban léptek fel, Grock elkésett, így Morgenroth és Alberto kénytelenek voltak ketten megcsinálni a számot. Így is nagy siker volt, és innentől kezdve már nem dolgoztak együtt Grockkal, aki ezután Berlinbe utazott, ahol a Könyöt (artista) család segített neki. „De első nagy sikere Párizsban volt a Casinóban, az első meztelen revünél, amit ő vitt két évig” – meséli Morgenroth. Szerinte volt némi igazság abban, amit a német cirkuszigazgatók állítottak: bár az nem igaz, hogy nem csinált semmit, de semmi újat nem csinált. „De amit csinált, azt jól csinálta.” Vagyis a nagy Grockot a „klasszikus bohóc” mintájaként tartották számon: semmi újat nem csinált, de tökéletesítette a régit.[8]
Morgenroth a feleségével is ezen a turnéúton ismerkedett meg. Épp Laibachban léptek fel egy cirkuszban, ahol meglátta a csinos, fiatal leányt. Itt ismerkedtek össze, és szerettek egymásba már első látásra. De ahogy az lenni szokott, a szerelem és az esetleges leánykérés nem volt zökkenőmentes: kiderült, hogy Morgenroth szívszerelme a laibach-i polgármester lánya, aki nem egy cirkuszi bohóc oldalán képzelte el egyetlen kislánya jövőjét. „Nagy harcok voltak” emlékszik vissza Morgenroth, ám a fiatalok végül egymáséi lehettek, a lány a cirkuszba költözött és kitanulta az artista mesterséget, majd együtt csináltak egy számot, mint „a két Charles”. Innentől kezdve – budapesti letelepedésükig –  Morgenroth mindig együtt dolgozott a feleségével. [9]

A tulipán-korszak és a Beketow-cirkusz
Beketow Mátyás egy orosz származású artistacsalád sarja, aki maga is igen tehetséges, európai hírű műlovar volt. 1860-ban született Kijevben, és mint artista, majd cirkuszigazgató, Európa országait járta. Bécsben az Olympia-Beketow Cirkusz tulajdonosa volt, majd 1904-ben családjával együtt Budapestre költözött, és itt is telepedett le. Ebben az évben vásárolta meg a fővárosi cirkusz bérleti jogait, amely 1904. április 30-án nyílt meg Városi Cirkusz néven. A bemutató előadás „színes, látványos cirkuszi élmény volt”, amely megalapozta Beketow hitelét és szakmai elismertségét a pesti közönség előtt, és innentől kezdve a pestiek a cirkuszt csak mint „Beketow-cirkusz” emlegették, valamint az igazgató által szervezett műsoroknak köszönhetően igen gyakran látogatták.[10]
Néhány évvel később, az úgynevezett „Tulipán-korszak” idején egy artistagyűlést tartottak (a gyűlésre 1908-ban került sor), ahol az ország artistái szót kaphattak, és ismertethették gondjaikat, véleményezhették a magyar cirkusz-ipart. A korszak az 1905-1906 között kialakult kormányzati válság megoldása érdekében létrejött „iparvédelmi egyesületről”, a Tulipán Szövetségről kapta a nevét, amely szerint „ha a magyarországi fogyasztás kizárja a Monarchia másik részéről eredő árukat, olyan nyomást gyakorolhatnak ezzel az „osztrákokra”, hogy az ottani politika kénytelen elfogadni a magyarországi politikai változásokat.”[11] Népszerűvé szerették volna tenni a magyar ipart, ezért bojkottálták a külföldi (főleg osztrák) árucikkeket, és a boltokat csak magyar áruval igyekeztek föltölteni. Ez a – Morgenroth szavaival élve – „magyarosítási” mozgalom azért is fontos a cirkusztörténet szempontjából, mert a fentebb említett artistagyűlésen a jelenlévők nagytöbbsége bírálta a nevesebb cirkuszigazgatók műsorpolitikáját, amelyekből szinte teljesen hiányoztak a magyar műsorszámok.[12] A bírálat alól Beketow Mátyás sem volt kivétel, aki érezte, hogy cselekednie kell, hiszen nemcsak az artisták, de Pesten már „az ifjúság is követelte a cirkuszban a magyar nyelvű kuplékat.”[13]
Hosszú, sikerekkel töltött külföldi vándorlás után, ezekben a „tulipános” években tért vissza Magyarországra Morgenroth Károly. Európa számos országában mint zenés bohóc tett szert népszerűségre, bárhol lépett fel, mindenki rajongott érte, mindenhol ünnepelték. Hazatérése után is mint zenés bohóc működött egy ideig, irredenta, nemzeti érzületű dalaival egyre inkább a közönség kedvencévé vált, a Tulipán-korszakban így „aktuális volt a pálya.”[14] Beketow Mátyásnak pontosan Morgenroth Károlyra volt szüksége. Felkereste, és nyomban le is szerződtette Morgenrothot, aki legelőször 1910-ben lépett fel Beketow cirkuszában, és hatalmas sikereket aratott. Egyre nagyobb népszerűségre tett szert, a sajtó mint „külön kuriózum” emlegette, aki „művészetének kiemelkedő értékét irredenta szellemű dalaival adja meg.”[15] A Jancsi bohóc nevet szintén Beketowtól kapta: Németországban Jancsit Hansnak vagy Hanswurstnak hívták. Miután hazajött és Beketow leszerződtette, az igazgató megkérdezte tőle, hogy mi is az a Hanswurst magyarul. „Paprikajancsi” – felelte Morgenroth, mire Beketow csak ennyit mondott: „Jó. Legyél akkor Jancsi!”[16]
Feleségével ekkor már nem dolgozott együtt, hiszen az asszonynak most már a gyerekeikkel kellett törődnie, így a Somossy-orfeum „Két Charles” duója helyett már „csak” Jancsi bohóc állt a színpadon. Így is közönségsiker lett, és zenés bohócból kuplékat és irredenta dalokat éneklő, az első magyar énekes-bohóccá vált. Kezdetben azonban nem csak magyarul énekelt, műsorai általában két részből álltak: az első részben németül, a másodikban magyarul adta elő gitárral kísért dalait. Növekvő népszerűségét mi sem példázhatta volna jobban, minthogy imposztor énekes-bohócok, úgynevezett „ál-Jancsik” jelentek meg kisebb-nagyobb szórakozóhelyeken, vidéki cirkuszokban, és mint az „eredeti” Jancsi bohóc mutatkoztak be a közönségnek. Ezek az ál-Jancsik nem kevés bosszúságot okoztak. Történt például, hogy egy utóbb „Kóbor Jancsinak” elnevezett énekes bohóc és utánzó öngyilkosságot kísérelt meg, de az újságba csak mint Jancsi bohóc került be, és a cikk hatására többen kétségbe estek, hogy az igazi Jancsinak eshetett baja. Morgenrothnak be kellett mennie a szerkesztőségbe, hogy igazolhassa, ő ép és egészséges, és egyáltalán nem áll szándékában öngyilkosnak lenni.[17] Az ál-Jancsiknak köszönhetően az is előfordult, hogy amikor Morgenroth vidéki cirkuszokban lépett fel, a közönség nem is akarta elhinni, hogy az igazi Jancsit látja.[18] Azonban mihelyst belekezdett a műsorába, egyértelművé vált: ő az igazi Jancsi bohóc.
1926-ban ausztriai és németországi turnéra ment. Fellépett Bécsben, Berlinben, Münchenben, megfordult Drezda, Hamburg és Frankfurt cirkuszaiban. Előadásait teltház előtt vitte sikerre, mindenhol sztárként ünnepelték. Egy évvel később, 1927-ben tért vissza Magyarországra, ahol „csak az Ufa-Omnia és a Tündér-mozgó szerződésajánlatát fogadta el.”[19] Az év különlegessége azonban Jancsi bohóc 35 éves művészi jubileuma, amit augusztus 26-án, pénteken tartottak Jancsi magyarországi sikereinek első állomásán, a városligeti Beketow-cirkuszban. Ekkor már 50 éves, 5 gyermek büszke édesapja, akik mind nagyszerű, „világhírű artisták”[20], egyik lánya Morgan Fini néven az Operaház balerinája.[21]

Morgenroth, a polgár
Milyen lehet egy bohóc a magánéletben? Azt gondolhatnánk, hogy ugyanolyan bolondos, jókedvű és tréfálkozós, mint a cirkuszban. Morgenroth Károlyról is ezt gondolták azok, akik csak a porondról ismerték. Magánéletében Morgenroth azonban komoly ember volt, aki imádta a családját (összesen öt gyermeke született), minden szabadidejét igyekezett velük tölteni, nem ivott, nem dohányzott: tisztes polgári életet élt. Magánéletében teljesen más ember volt, mint a porondon: a közönség elé mindig egy másik ember lépett ki csúcsos sapkában, nagy fehérgalléros jelmezben, púderes arccal, állán az énekes bohócok védjegyének számító fekete ponttal: egy nagyra nőtt gyermek, Jancsi bohóc. Morgenroth, a polgár azonban kötelességtudó és tiszteletreméltó úriember volt, aki rendszerint operába járt, színházakba is csak „színművekre”, drámákra, vígjátékokra azonban soha. A vígjátékok nem érdekelték, nem szeretett a színpadon bolondozást látni. Viszont szeretett elérzékenyülni: „ez kell, ez a kis sírás ott, a színházban.”[22]
 
A függöny legördül
Jancsi bohóc alias Morgenroth Károly
Morgenroth 1939. február elején súlyosan megbetegedett. Cukorbajával már kezelték egy ideje, ám korábban még nem történt semmi súlyosabb komplikáció. A korabeli híradások szerint „karbunkulus” keletkezett a nyakán, ami később elfertőződött. Állapota egyre súlyosabbra fordult, úgyhogy be kellett szállítani a Verebély-klinikára, ahol megkapta a megfelelő orvosi ellátást. Az operációt Verebély Tibor professzor végezte; kétszer vérátömlesztést is végeztek rajta, amelyhez Morgenroth lánya, Morgan Fini adta a vért.[23] Mindhiába, az életét már nem lehetett megmenteni. 1939. február 12-én vasárnap, Morgenroth Károly, a nemzet Jancsi bohóca meghalt. „Siratja mindenki, aki egyszer is elmosolyodott rajta.”[24] Gyászolta és siratta őt az egész ország, miközben egyik legnépszerűbb dalát dúdolgatták: „Ne sírj, bolond…”
A függöny legördült.


Bibliográfia
Források
Az OSZK Színháztörténeti Tár irattárában található anyagok (OSZK SZT Irattár 61.):
Újpesti Élet, 1927: Beszélgetés Morgenroth Károly artistával
Kelet-Magyarországi Napló, Debrecen, 1931. július 9-i szám
Pesti Napló, 1934. július 22-i szám: Bohóc, Bródy Lili cikke
Függetlenség, 1936. március 20. szám: Kóbor Jancsi cikk
Pesti Hírlap, 1939. február 14-i szám: Jancsi bohóc meghalt
Online cikkek:
A Jubiláló Jancsi bohóc, 1927. szeptember Link: http://www.huszadikszazad.hu/1927-szeptember/bulvar/a-jubilalo-jancsi-bohoc Letöltés ideje: 2013-12-10
Meghalt Jancsi bohóc, a vén gitáros… 1939. február Link: http://www.huszadikszazad.hu/1939-februar/bulvar/meghalt-jancsi-bohoc-a-ven-gitaros Letöltés ideje: 2013-12-10
Kapcsolódó szakirodalom:
Budai Imre (1985): A cirkuszművészet rövid története. Budapest: UTORG
Dohi Tamás (2009): A Ligeti porond. 120 év története. Budapest: Magyar Cirkusz és Varieté
Kemény Mária szerk. (2009): Kismező, Nagymező, Broadway: várostörténeti tanulmányok. Budapest: Műcsarnok
Szekeres József (1966): A Fővárosi Nagycirkusz története. Budapest: Színháztudományi Intézet


[1] A „bajazzo” meghatározása az Új Magyar Lexikonban (1981): az olasz komédiák bárgyú bohóca. Bő, zsákszerű fehér ruhát visel, ökölnyi gombokkal, csúcsos süveggel.
[2] Szekeres, 1966
[3] Pesti Napló, 1934. július 22-i szám, az interjút Bródy Lili „Bohóc” című cikke tartalmazza. 
[4] Kelet-Magyarországi Napló, Debrecen, 1931. július 9-i szám.
[5] Kemény, 2009, 489.o.
[6] Uo.
[7] Pesti Napló, 1934
[8] Pesti Napló, 1934
[9] Uo.
[10] Szekeres, 1966, 17-24.o.
[11] Boros Zsuzsanna–Szabó Dániel: Parlamentarizmus Magyarországon. 1867-1944. Budapest:Korona, 1999, 85.o.
[12] Szekeres, 1966, 27.o.
[13] Kelet-Magyarországi Napló, 1931
[14] Uo.
[15] Újpesti Élet, 1927
[16] Pesti Napló, 1934
[17] Függetlenség, 1936. március 20.
[18] Kelet-Magyarországi Napló, 1931
[19] Újpesti Élet, 1927
[20] Uo.
[21] Pesti Hírlap, 1939. február 14.
[22] Pesti Napló, 1934
[23] Huszadik Század: Meghalt Jancsi bohóc, a vén gitáros, 1939. február, link: http://www.huszadikszazad.hu/1939-februar/bulvar/meghalt-jancsi-bohoc-a-ven-gitaros letöltés ideje: 2013-12-10
[24] Pesti Hírlap, 1939

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése