Cigányok a Munka világában
A cigányság helyzetének áttekintése a
szocialista Magyarországon (1960–1989)
Készítette: Juhász Dániel
Bevezetés
Otto Mueller: Két cigány nő (1926-27) |
A 20. század folyamán egyre csökkent
a „tradicionális” cigány szakmák és tevékenységek (kosárkötés, vályogvetés,
fazekas- és kovácsmesterségek, stb.) iránti igény, illetve az előállított
portékák iránti kereslet. Az elmúlt száz (de akár kétszáz) évben a cigányok
képezték a magyarországi szegénység jelentős részét – és ez tulajdonképpen a
mai napig sincs másképp. A cigányok nagytöbbsége bérmunkából élt és él, ám
leginkább olyan feladatokat kapnak/vállalnak, amelyeket a parasztok nem szívesen végeznek el. A felszabadulás utáni években a kommunista-szocialista politika
megkísérelte a cigányok integrálását az ipari munka világába, a cigányok, mint
„olcsó munkaerőt szolgáltató réteg reprodukálásának” (Stewart, 1994:100)
megszüntetését. Dolgozatomban egyrészt azt szeretném röviden felvázolni, hogy a
Magyar Szocialista Munkáspárt milyen intézkedéseket tett – gyakorlati, de
főként elméleti szinten – a magyarországi cigányság „felzárkóztatásával”
kapcsolatban, másrészt pedig azt vizsgálom, hogy a cigány kulturális tradíciók,
valamint a roma identitás, és a cigány–paraszt ellentét hogyan befolyásolják a
cigányok munkához (a Munka
szocialista elképzeléséhez) való viszonyát. Ehhez nagy segítségemre lesz
Michael Sinclair Stewart: Daltestvérek –
Az oláhcigány identitás és közösség továbbélése a szocialista Magyarországon
(1994) című részletes terepmunka-dokumentációja, valamint Virág Tünde: Kirekesztve – Falusi gettók az ország
peremén (2010) című munkája, ami részletesen beszámol a szocialista
iparfejlesztés következtében átalakuló társadalmi-etnikai viszonyokról.
A hagyományos cigány munka
A 20. századi Magyarországon (és
ahogy ma is) a cigányság jelentette/jelenti a legnagyobb etnikai kisebbséget,
számuk ma már „meghaladja az országban élő nemzeti kisebbségek összlétszámát.”
(Bori-Masát, 2008:36). Jellemzően a társadalom (és úgy a lokális társadalmak)
perifériáján éltek, szegregált kisközösségekben a falvak határában (vagy azon
is túl). Egyrészt saját maguk által előállított, termesztett és nevelt (saját
készítésű tálak, tároló eszközök, babtermesztés, baromfitenyésztés – elsősorban
saját felhasználásra) javakból próbáltak megélni, másrészt az összegyűjtött,
„cigánymunkával” előállított portékáikat a falvakba be-be járva (például
vásárok alkalmával) próbálták értékesíteni. A klasszikus roma foglalkozások
közé tartozott a fazekasság, kosárkötés, ló-kereskedés, üzletelés, és
természetesen a méltán híres cigányzene. Az egyik legelső, 1782-es összeírás
szerint a cigányok jelentős része kovácsként kereste meg a kenyerét, „a
puskapor és puskagolyó készítése, valamint a harangöntés szintén jelentősebb
foglalkozásaik közé tartoztak. 1600 embert jegyeztek be muzsikusként” (Stewart,
1994:61). A kereskedésnek (kiváltképp a ló-kereskedésnek) szintén nagy
hagyománya volt a cigány kultúrában, azok a cigánycsaládok, akik megengedhették
maguknak, hogy lovakat vásároljanak és tenyésszenek, a helyi cigány társadalmon
belül a tehetősebb családok közé tartoztak (maga a ló és a ló-kereskedés
egyfajta státusznövekedéssel járt saját csoportjukon belül). Kosárfonásból,
kereskedésből és zenéből azonban csak nehezen lehetett megélni, és csak igen
keveseknek sikerült, a szegényebb cigánycsaládok munkaképes tagjai kénytelenek
voltak bérmunkát vállalni. A mezőgazdasági bérmunka biztos – ám meglehetősen
alulfizetett – kereseti forrás. A romák nagyszámú, „olcsó munkaerőt”
jelentettek a parasztok, gazdaságok számára. (Stewart, 1994).
Az 1950-es évek közepétől
szinte teljesen megszűnt a kereslet a hagyományos cigány foglalkozások iránt,
„a kereskedés pedig, amelyet [a kommunisták] a nyerészkedés egy formájának
tekintettek, szinte teljesen lehetetlenné vált.”(Stewart, 1994:66). A földek
kollektivizálásának következtében az imént említett mezőgazdasági bérmunka
szintén megszűnt mint állandó bevételi forrás, pedig a „háborút megelőző
években a mezőgazdasági bérmunkások negyedét a cigányok alkották” (1994:67).
Szocialista iparfejlesztés és cigánypolitika
Az 1960-as évek első felében
nagyjából a cigány lakosság 30%-a volt állandó munkaviszonyban. Az MSZMP
Politikai Bizottsága 1957-ben – Pogány György és Bán Géza személyében – egy határozatot állított össze (amit 1961-ben fogadtak el) a magyarországi
cigánykérdésről, a Magyarországi
cigányság helyzetéről címmel. (Stewart, 1994). A dokumentumban a szerzők
először is összegzik a környező országok tapasztalataiból levont tanulságokat,
majd megkísérlik a cigányság osztályozását (csoportok, törzsek). A
magyarországi cigányok akkori helyzetéről kijelentik, hogy „hazánkban a
cigányság nagymértékű kulturális elmaradottságban él, többségük írástudatlan.
Piszkosak, tetvesek, a fertőző betegségek gócai és fő terjesztői” – idézi az
eredeti dokumentum szövegét Stewart – „a cigányok kívülrekedtek a magyar
társadalmon, és [a szerzők] leszögezik, hogy ezeket a körülményeket azonnal és
gyökeresen meg kell változtatni.” (1994:68). Ahhoz, hogy ezt sikeresen
megkezdjék és véghezvigyék, első lépésként a konfliktusos helyzetek
elsimítására kellett törekedniük, alapvető diskurzusváltásra lenne szükség
(„harc a faji előítéletekkel szemben”) – a szerzők úgy gondolták, hogy a
cigányság asszimilációjának útjában elsősorban a többségi társadalom
előítéletei állnak (1994:68). Továbbá meg kell oldani az oktatás problémáját,
meg kell szüntetni a cigányság szegregációját, és egészséges, „emberi”
lakhatási körülményeket kell biztosítani számukra. Ez egyetlen úton érhető el, mégpedig a rendszeres munka útján: a
tanulmány „végig hangsúlyozza a cigányok iparba kerülésének fontosságát.”
(1994:68).
Kosárfonás |
A Politikai Bizottság
1961-ben újabb határozatot hozott A
cigányság helyzetének megjavításával kapcsolatos egyes feladatokról címmel,
amely három különböző csoportra osztotta a cigányságot, ezek röviden: 1. a
beilleszkedett cigányok, 2. a beilleszkedésben lévő cigányok, 3. a be nem
illeszkedett (vándor) cigányok. Ez utóbbi csoportba azok tartoznak, akik főleg
a klasszikus, tradicionális cigány életmód szerint élnek (románesz), akik nem tudták vagy nem is akarták kihasználni a háború
és a felszabadulás utáni új
lehetőségeket, akik „még máig sem tudtak megszabadulni a múlt terhes örökségétől.”
(1994:69). Az MSZMP célja egyértelmű: „a cigányok a lakosság többi részétől nem
elkülönített állandó lakhelyeken letelepüljenek, állandó munkához jussanak,
egészségügyi körülményeik javuljanak és emelkedjék kulturális színvonaluk.”
(idézi Stewart, 1994:70).
Az 1970-es években
szintén több fontos dokumentum született a magyarországi cigányok kérdésével
kapcsolatban. Az első fontos kiadvány, amely a cigányság (és más kisebbségek)
beilleszkedésével összefüggésben fogalmaz meg nem elhanyagolható gondolatokat,
Herceg Ferenc 1976-ban megjelent, Az
MSZMP nemzetiségi politikája című könyve, elsőként tesz különbséget az asszimiláció és az integráció fogalma és gyakorlata között. Eszerint az asszimiláció:
„egy csoport teljes gazdasági és kulturális beolvadása egy másikba, amelynek
során az asszimilált csoport teljesen elveszíti etnikus identitását”. Ezzel
szemben az integráció: „a „civilizációs szint” és az életmód azonossá válik, de
a csoport megőrzi megkülönböztető etnikus identitását.” – idézi Stewart
(1994:72). Egy évvel később, 1977-ben jelent meg Pozsgay Imre kulturális
miniszter, Irányelvek és módszertani
ajánlások a cigány lakosság elmaradott rétegeivel kapcsolatos közművelődési
tevékenység szervezéséhez című munkája, melyben a szerző – Hercegéhez
hasonló technikával – választja szét „a cigányok „közvetett” és „közvetlen”
beilleszkedését.” (1994:72). Továbbá nem szabad elfeledkeznünk Kemény István,
illetve tanítványai által kezdeményezett Szegényeket Támogató Alap (SZETA)
megalakulásáról sem, melynek előzményeként a Kemény-tanítványok már a hetvenes
évek elejétől terepkutatásokon (szegénységkutatás, cigánykutatás) vettek részt,
hogy közvetlen kapcsolatba kerülhessenek a magyarországi szegények
csoportjaival. (Csizmadia, 1995). Herceghez visszakanyarodva, az integráció
kérdésével kapcsolatban felmerült problémák között első helyen volt a cigányság
homogenitásának problémája: a cigányság nem alkotott egységes csoportot, ezt
jól bizonyították a fentebb említett kutatások, beszámolók anyagai. Ennek
ellenére 1979-ben – mondhatni – nagy áttörést jelentett, hogy a cigányok „az
MSZMP Politikai Bizottságától megkapták az „etnikai csoport” státust.”
(Stewart, 1994:72).
Az iparfejlesztés és az
integrációs erőfeszítések hatására elmondhatjuk, hogy jelentős mértékben
javultak a cigánycsaládok foglalkoztatottsági lehetőségei. A gyors iparosítás
következtében átmeneti munkaerőhiány keletkezett, az így létrejött új
munkahelyeket gyorsan fel kellett tölteni. A cigányok – elsősorban a cigány
férfiak – nagy részének így lehetősége volt, hogy állandó, tartós munkát kapjon
az iparban. Főleg az ország észak-keleti területein végbement jelentős
beruházásoknak és fejlesztéseknek köszönhetően az itt élő cigányság élete,
életkörülményei jelentős mértékben, pozitív irányban változtak (a térség
„közigazgatási és gazdasági központja”, Miskolc „a kohászat és a gépipar
fellegvára lett” (Virág, 2010:67). Ebből kifolyólag, mivel az új munkahelyek
leginkább a városokban váltak elérhetővé, aki megtehette, beköltözött a
városba, vagy annak külterületeire. A munkások az „ingázástól” sem riadtak
vissza, sokan hajlandóak voltak napi több óra utazásra is munkahelyük és a jobb
életkörülmények érdekében. Természetesen nem mindenki tudta kihasználni a
szocialista „extenzív” iparosítás nyújtotta lehetőségeket: számos település
kiesett a városok holdudvarából, és akik nem tudtak ingázni, vagy nem volt
lehetőségük a költözésre, azok egyáltalán nem, vagy csak elvétve tudtak munkát
vállalni az iparban, életkörülményeik, társadalmi helyzetük alig változott,
„továbbra is a falvak társadalmi hierarchiájának legalján helyezkedtek el.”
(2010:73). Ezzel szemben azoknak a cigánycsaládoknak, akiknek sikerült állandó
munkahelyre szert tenniük, lehetőségük nyílt csoporton, illetve lakóhelyükön
belül is társadalmi státuszuk megváltoztatására, életkörülményeik, sőt,
életformájuk gyökeres átalakítására. Ebben egyértelműen nagy szerepe volt a
szocialista integrációs-asszimilációs törekvéseknek, amelyek leginkább a falvak
térbeli átalakításában nyilvánultak meg: az állandó munkahelynek és fix
fizetésnek köszönhetően sokan – cigányok és nem-cigányok egyaránt – OTP
kölcsönöket vehettek fel, a különböző településeken új utcákat nyitottak, ahol
roma és nem-roma családok egymás mellett építhették fel házaikat. Ez is
bizonyítja a cigányok és nem-cigányok közti társadalmi távolság csökkenését
(Virág, 2010), valamint a cigánycsaládoknak is lehetőségük nyílt, hogy a
„parasztokhoz” hasonlóan saját konyhakertjük legyen, baromfit tarthassanak,
stb. A „paraszt” szó azonban itt nem konkrétan a földművelőkre utal: a romák
„parasztnak” nevezik általában a nem-cigány embereket, függetlenül attól, hogy mi
a valós foglalkozásuk. (Prónai, 2007).
Vélemény: a szocialista integrációs politika sikertelensége – kultúra és
identitás ma
Az integrációs és asszimilációs
folyamatok eredményei vitathatatlanok. Sikerült elérni, hogy az iparban dolgozó
cigányok és nem-cigányok közti társadalmi távolság csökkenjen: a gyárakban
cigány és nem-cigány férfiak egymás mellett dolgoztak, gyakran ugyanazt vagy
hasonló munkát végeztek, a jó munkakapcsolatoknak köszönhetően lakóhelyeiken is
közelebb kerültek egymáshoz, jelentős mértékben csökkent a szegregáció mértéke.
„Mindez elősegítette a gyári munka adaptációját, a munkák magatartási minták
fokozatos átvételét is.” (Virág, 2010:76). Az élet azonban még a szocialista
Munka világában sem habos torta, főleg, ha a munkás cigány. Nem szabad
elfeledkeznünk a munkások közti hierarchiáról sem: a dolgozók védték megszerzett
pozícióikat, és bár a feljebbjutásra – elméletileg – a cigányok számára is volt
lehetőség (Virág, 2010), a gyárakban is jellemzővé vált a régi gyakorlat: a
cigány férfiak a nehezebb, megterhelő fizikai munkát kapták, amit a
nem-cigányok nem szívesen végeztek el. Sőt, gyakran még
„szakmunkás-bizonyítvány birtokában sem jutottak kvalifikáltabb pozícióba
egy-egy üzemen belül.” (2010:77). Azt sem mondhatjuk, hogy minden cigány
munkásnak sikerült tökéletesen beilleszkedni a gyári dolgozók világába – volt,
aki mutatott hajlandóságot és elkötelezettséget, másoknak ez nem sikerült.
Ezekre a gyárfőnökök gyakran panaszkodtak: „a cigányok többsége munka nélkül,
vagy a munkafegyelem betartása nélkül akarja fenntartani munkaviszonyát.”
(Stewart, 1994:94). Megtörik a munka menetét és a munkafegyelmet, egymást közt
romául beszélgetnek, és előfordult, hogy „napokig távol maradtak engedély
nélkül a maguk fajtájának különböző ünnepségei miatt.” (1994:94). Ennek
következtében gyakran maguktól vagy kényszerűségből néhány hónap múlva
elhagyják munkahelyüket, és vagy új állás után néznek, vagy pedig
munkanélküliségben élik tovább mindennapjaikat (akik megtehetik: asszonyaik
dolgoznak helyettük). Ezt nevezi Stewart „vándormadár-jelenségnek.” (1994:87). A
hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején, az egyre érezhetőbb gazdasági
válság következtében pedig csak romlott a helyzet, a cigány munkaerő
„elértéktelenedett”, elvesztették állásaikat, a településeken ismét megjelent a
szegregált életmód, a cigánytelepek helyett új „cigánysorok” alakultak (amelyek
a szocializmus „örökségeként” mind a mai napig léteznek).
Az MSZMP Politikai
Bizottsága elfelejtett valamit. Az embereket nem lehet egyik napról a másikra
megváltoztatni, nem szívesen adják fel addigi életüket, kiváltképp egy olyan
etnikum esetében, mint a cigányság, akik jellemzően igencsak erősen
ragaszkodnak tradícióikhoz, a klasszikus roma munkákhoz és életmódhoz. Az
ötvenes években tagadták, aztán viták tárgyát képezte, de a cigányságnak igenis
van saját kultúrája és identitása, amit nem lehet kitörölni, átalakítani, nem
lehet oly módon asszimilálni a cigányságot, hogy akkor hirtelenjében jómunkásembert, „parasztot” faragunk
belőlük. A szocializmus értékrendje, viszonya a munkához szintén teljesen
különbözik a roma értékfelfogástól; a szocializmusban „a nemzetet a dolgozó nép
alkotja […] a gyárban dolgozva a dolgozó „közvetlenül építi szocialista
társadalmunkat” […] ha tehát dolgozót faragunk a cigányokból, több generáció
óta először tesszük lehetővé számukra, hogy a társadalomnak önbecsülésre képes
tagjaivá válhassanak.” (1994:84).
Úgy gondolom, hogy a
kezdeti, látványos eredmények után a fokozatos sikertelenségnek – az erősödő
gazdasági válság mellett – az is az okozója, hogy a cigányság asszimilálása a
munka világába csak papíron bizonyult igazán eredményesnek, a gyakorlati
megvalósítás már nem volt annyira fényes, mint várták. Már maga a tény, hogy a
cigány férfiak csak a megterhelő, mások által nem szívesen végzett fizikai
munkákat kapták, törést okozott a terv sikeres megvalósításában. Hogyan
válhatnának így a társadalom önbecsülésre képes tagjaivá, amikor olyan munkákat
végeznek, amik jórészt az ipari termelés szempontjából „periférikus jelentőségűek”?
Véleményem szerint a
probléma még napjainkban is ugyanaz, mint húsz éve. A konfliktusok etnikai
arányoktól függetlenül, az esetek többségében kulturális különbségekből
fakadnak, melynek előidézői és elszenvedői a helyi lakosság egésze, a cigányok
éppúgy, mint a „parasztok”. Az ellentétek jórészt ma is a nagybetűs Munkához
való viszonyban, hozzáállásban rajzolódnak ki leginkább. „A cigányok képtelenek
az alkalmazkodásra” – hallhattuk már számtalanszor. Ha az alkalmazkodásnak és
asszimilációs törekvéseknek az a célja, hogy a romákat megtanítsa „paraszt
módon” élni, akkor – meglátásom szerint – eleve kudarcra vannak ítélve. A
„paraszti lét” ugyanis teljesen ellentétes a klasszikus roma életmód és etika,
a románesz íratlan szabályaival. Úgy
gondolom, hogy a vidéki cigányság esetében ezért sem sikerült még a mai napig
sem az úgynevezett „asszimilációs terv”, hiszen „paraszt módon élni” a romáknak
egyet jelentene kultúrájuk, identitásuk részleges vagy teljes elhagyásával, de
mindenképen gyökeres megváltoztatásával, amelyet megpróbáltak elnyomni, megpróbálták
asszimilálni, mégis sikerült megőrizni.
A
szegényebb, főleg észak-kelet magyarországi településeken, apró falvakban a
helyzet szinte még ma is változatlan, sőt.
Szuhay Péter terepkutatásaiból megtudhatjuk, hogy például Szendrőládnak
– ahol a lakosság több, mint 50%-a roma – sokáig nem volt a vezetőség köreiben
roma képviselete, de a romák nem is várták el, hogy „értelmiségi munkát”
bízzanak rájuk. Azt viszont már sérelmezték, hogy a magasabb iskolázottságot
nem igénylő munkákat (mint pl. karbantartó, kézbesítő stb.) sem ők, hanem
„parasztok” kapták meg, holott ők is ugyanolyan jól el tudnák végezni az adott
munkát. (Feischmidt-Szuhay, 2007:257). Az idegenkedés a cigány munkaerő
alkalmazásától jórészt az olyan társadalmi sztereotípiákból fakad, mint pl.
hogy „a cigányok lusták, lopnak”, stb. Így alakul ki az ördögi kör: nem adunk
munkát a cigányoknak, mert lopnak, és a cigányok lopnak, mert nincs munkájuk,
és így keletkeznek az olyan kifejezések, mint a „megélhetési bűnözés” vagy a
„cigánybűnözés”. A cigányok hozzáállását a munkához, a többségi társadalom
polgáraihoz, az együttéléshez és az együttműködéshez jelentős mértékben
befolyásolja az is, hogy ez a többség miként viszonyul a kisebbséghez, hogyan
vélekedik a cigányokról. „[…] a helyi társadalomban a cigányok/romák élete,
társadalmi helyzete, a munkamegosztásban elfoglalt helye, egyáltalán esélyei
alapvetően a többség-kisebbség viszonyának a függvénye, annak, hogy a parasztok
„hogyan bánnak” a cigányokkal…” (Szuhay, 2012:255). A sztereotip, kirekesztő
szófordulatok és megnyilvánulások, az állandó elutasítás nemcsak ellenszenvet
szülnek, hanem a romák identitását, önmeghatározását is befolyásolják. Még
ezektől eltekintve is egy magyarországi roma fiatal eleve nehezebb helyzetben
van, hiszen nem egy, hanem rögtön két kultúrába születik bele, itt lép be a
„transzkulturalitás” fogalma: „A cigányok mindig legalább „két világban” élnek:
egyrészt saját közösségükben, másrészt az azt körülvevő nem-cigányokéban. Ezt
fejezi ki a „transzkulturális” megjelölés, ami a „különböző kultúrák
közöttiséget” jelenti.” (Prónai, 2007:206). A kirekesztő, rasszista
megnyilvánulások, amelyekkel a magyarországi cigányok gyakran szembesülhetnek,
véleményem szerint igencsak gátolják a helyes identitásfejlődést, valamint az
együttműködés lehetőségét. Mit gondoljon a társadalomról –és ami a legfontosabb
– saját magáról egy roma fiatal, akit már az iskolában „lebüdöscigányoznak”?
Úgy látom, hogy a többségi társadalom kialakít egy (legtöbb esetben nem éppen
pozitív) romaképet, amit bizonyos mértékig maguk a romák is magukévá tesznek,
ez a „demonizált” romakép pedig torzítja az identitást, előítéletet és
ellentéteket szül. Ennek fényében úgy gondolom, hogy a társadalmilag generált
képek és sztereotípiák helyett hagyni kell, illetve elő kell segíteni, hogy az
egyén saját maga határozhassa meg önmagát, saját maga alkossa meg, fedezze fel
identitását, megteremtve ezzel a békés egymás mellett élés és együttműködés
lehetőségét.
Végezetül: a rendszerváltás legnagyobb
vesztesei
A fentebb leírt, mai Magyarországon
is érvényes romakép kialakulásához vezető út feltérképezéshez, a mai viszonyok,
a „szocialista örökség” megértéséhez szükségesnek látom a rendszerváltás utáni
évek rövid összegzését. A kilencvenes évek kezdetétől a cigányok egyre inkább
kiszorultak a munkaerőpiacról. A gyárak privatizációja, illetve felszámolása
következtében végleg megszűnt a boldog élet illúziója, sokan már egyáltalán nem
találtak munkalehetőséget sem a városokban, sem szülőfalujukban: „megfelelő
szakképzetség és munkalehetőség híján nem tudtak visszakerülni a
munkaerőpiacra” és ennek „jelentős hatása lett a település[ek] demográfiai és
etnikai szerkezetének átalakulásában.” (Virág, 2010:103). Ekkor kezdtek
létrejönni a már említett „cigánysorok”, valamint ismét elindult a gettósodás.
A kilencvenes évek
gazdasági visszaesésének következtében csaknem másfél millió munkahely tűnt el
(Virág, 2010), a bányászat és a nehézipar felszámolását követően tömegessé vált
a munkanélküliség, és megjelent az új
szegénység fogalma, amit azért neveztek így, mert „a megváltozott közegben
létrejött státusok (munkanélküli, állást kereső, egyéb inaktív) a szocializmus
időszakában ismeretlenek voltak.” (2010:108). A rendszerváltás utáni években a
cigányság helyzete még csak nem is stagnált, inkább tovább romlott. Korábbi
munkatapasztalataikkal már semmire sem mentek, megfelelő szakképzettség
hiányában pedig nem tudtak állandó, fizető munkát találni az új rendszerben,
így hamar nyilvánvalóvá vált: az új
szegénység nem átmeneti jellegű.
Felhasznált irodalom
Bori István–Masát Ádám (2008): A mai magyar társadalom, L’Harmattan
Csizmadia Ervin (1995): A magyar demokratikus ellenzék (1968-1988)
Monográfia, T-Twins
Feischmidt
Margit – Szuhay Péter (2007): A sűrű
leírás In Kovács Éva szerk.: Közösségtanulmányok – Módszertani jegyzet.
Néprajzi Múzeum – PTE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék
Prónai Csaba(2007): A
cigány kultúrák antropológiája - "Transznacionalitás",
"multietnicitás", "transzkulturalitás" In. A tükör két
oldala, Nyitott Könyvműhely
Prónai Csaba (2007): Oláh cigányok harangoson, In. A tükör
két oldala, Nyitott Könyvműhely
Stewart, Michael (1994): Daltestvérek.
Az oláhcigány identitás és közösség továbbélése a szocialista Magyarországon,
T-Twins
Szuhay Péter (2012): Sosemlesz Cigányország, Osiris
Virág Tünde (2010): Kirekesztve – Falusi gettók az ország
peremén. Akadémia Kiadó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése